woensdag, oktober 26, 2011

Ruimte voor de fiets

Plaats van actie: de Bondgenotenlaan, op de hoek van het Martelarenplein. Tot begin dit jaar mocht je tot hier nog 50km/u rijden, aan het hoekje daar begon de zone 30.

Ergens had de ontwerper iets gelezen over een poorteffect bij het binnerijden van een zone 30, een optische versmalling waardoor chauffeurs automatisch vertragen. Helaas nam men hier de plaats voor deze versmalling af van de fietsers. Het werd nog nooit zo duidelijk als nu het laatste stukje Bondgenotenlaan éénrichting werd, omwille van de werken aan Het Depot.

Dit hier is gewoon een pest-uitstulping voor fietsers, die hier als puntje bij paaltje komt door de Leuvense 'verkeersdeskundigen' worden beschouwd als levende verkeersremmers. Remvee als het ware.

Soms wacht de fietser noodgedwongen.

Soms wacht de fietser hoffelijk en moet hij verdomd snel zijn voor de volgende bus alweer daar is.

Soms wacht de bus hoffelijk.

Bussen en fietsers kunnen elkaar al niet veilig passeren op de Bondgenotenlaan, dat voelt iedere fietser aan. Het moet dan ook niet erger worden gemaakt dan het al is. Bussen moeten absoluut niet nog sneller door de binnenstad stromen als veilig, wel moeten dienstregelingen dringend realistischer worden. En de uitleg van De Lijn is ook niet geruststellend voor de veiligheid van fietsers:
Bij vervoersmaatschappij De Lijn werd gisteren beklemtoond dat 'een goede doorstroming en stiptheid van het openbaar vervoer absolute prioriteiten zijn', aldus woordvoerder Tom Van der Vreken van De Lijn.
Aan de andere kant, aan het nieuwe Fochplein, krijgen fietsers en bussen ook een dergelijke uitstulping van het voetpad te verwerken. Een hoge dikke schuine gladde schedelsplijtende arduinen boordsteen, want daar moeten fietsers dus over om naar de stalling te kunnen rijden (alvast toch volgens de uitleg die ik toen kreeg).
Bondgenotenlaan, Leuven
Bondgenotenlaan, Leuven

De smalle rijbaan over de nieuwe ondergrondse fietsenstalling zal de bussen verplichten om achter de fietsers te blijven rijden. In theorie althans. We zullen zien. Misschien moeten we de buschauffeurs al eens laten oefenen op de Bondgenotenlaan? Ik roep de fietsers dan ook op om hier steeds met twee naast elkaar te rijden volgens de modaliteiten van de wegcode.

2 opmerkingen:

  1. Gewoon ostentatief in het midden van de straat rijden. De fietser (die uit de Bondgenotenlaan komt) heeft voorrang. De bus moet maar wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dan te bedenken dat een bus bij het voorsteken van tweewielers 1 meter ruimte tussen moet laten. Zou dat ooit al beboet zijn geworden ?

    BeantwoordenVerwijderen