zondag, oktober 30, 2011

Een week met fiets

Vorige week was ik soms nogal bozig.

Vorige vrijdag zag onze Sander een fietster overreden worden door een bus op het Martelarenplein (what's in a name?) door het falende mobiliteitsbeleid van ons stadsbestuur. Volgens hen zijn fietsers levende verkeersremmers. Het duurde tot zaterdag voor hij daar een samenhangend verhaal over kon vertellen.

Zondag zag ik een fietster bij ons op de hoek op het hoofd vallen door het continuerende boordsteenbeleid van ons stadsbestuur: (gevaarlijke) fietsers moeten afgeremd worden door onnodige boordstenen, paaltjes en slalombewegingen want anders rijden ze te gevaarlijk. Dat daarbij kinderen en ouderen de controle over het stuur kunnen verliezen wordt niet sterk meegeteld.
Bloed op de stoep in Wijgmaal

Dinsdag merkte ik dat men bezig is de inrit naar de nieuwe fietsstalling onder het Fochplein fietsonvriendelijk aan te leggen, want voorzien van een hoge gladde borduursteen, ondanks beloftes van stadsdiensten dat er aan fietsers zou gedacht worden.


Woensdag merkte ik het bestaan van fietsvakken op, en was ik blij dat het fietsstallingsprobleem in de Leuvense binnenstad eindelijk werd erkend.

Donderdag zag ik aan de andere kant van het Fochplein deze fietsgevaarlijke boordstenen. Als je het Fochplein wil verlaten langs een niet-busverkeersrichting, moet je een gladde arduinen boordsteen van 4-6cm hoog trotseren. Dit geldt bovendien ook voor de rolstoelgebruikers die deze 'straat' willen oversteken.


Ik las ook in de RUP's woonuitbreidingsgebieden dat er minimaal 3m brede kruiwagenpaden voorzien werden om tuinen langs achteren te kunnen ontsluiten, voorwaar geen slecht idee. Jammer dat voor de rest de fietspaden in dezelfde woonuitbreidinggebieden nog steeds gecombineerd worden met voetpaden, met een maximale breedte van ... 2m.

Vrijdagavond, na het herfstfeest op school, reden we gezellig keuvelend naast elkaar naar huis. In de Wittebolsstraat, een straat met BEV, reed een ongeduldige autobestuurder achter ons aan. Volgens hem volstond het om te bumperkleven, VROEM VROEM, FLIKKER FLIKKER en TUUT TUUT te doen, en dan moesten fietsers volgens zijn wegcode aan de kant. Ik deed dat niet snel genoeg volgens hem, en toen heb ik mij spijtig genoeg even laten gaan, en geroepen dat dit niet zo was, en loozer enzo. Daarvoor mijn excuses.

Zaterdag hebben we een beetje spook moeten fietsen op het Ladeuzeplein, we konden niet door naar ons restaurantje wegens een grote brand op het Fochplein. Na de toneelvoorstelling zijn we nog een pintje gaan pakken op de de oude markt, en hebben we onze fiets demonstratief in de (nogal lege) fietsvakken gezet, als voorbeeld, opdat dit zou opvallen bij alle fietsers en niet-fietsers. Onze fiets was nog maar net op slot, toen er achteraan plots tafels en stoelen door de lucht vlogen. Binnen de vijf minuten waren er 3 polititecombi's gearriveerd, en wat later chargeerde ook de oproerpolitie. We waren toen we huis vertrokken wel blij dat onze fietsen de rellen ongedeerd hadden overleefd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten