woensdag, oktober 12, 2011

Instant Death or Slow Suffocation

Te gek voor woorden. De tuf-tuf op zijn best, maar dan niet in een strip.

Toch enkele serieuze tekortkomingen in hun denkproces:
  1. in de huidige situatie werd geen bufferzone getekend tussen fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer, ook in voorstel is dit niet aanwezig.
  2. er is nu dikwijls al geen 1m75 fietpad of 1m5 voetpad aanwezig. Indien er al een fietspad ligt werd de plaats net gevonden door van 3-vaks naar 2-vaks te gaan. En fietspaden van 1m75, waar vind je die? We mogen al heel blij zijn als we al 1m50 krijgen, en soms is dat ook nog dubbelrichting. Op veel plaatsen liggen nog moordstrookjes van 90 cm of smaller.
  3. een dubbelrichting fietspad van 2m is enkel voldoende wanneer hier bijna geen fietsers op rijden. Ook bakfietsen/aanhangkarren vragen een degelijke breedte om niet tegen elkaar te knallen, of mekaar voorbij te steken.
  4. een relatief snelheidsverschil tussen bromfietser (45kmph) in één richting en gemotoriseerd verkeer (70kmph) in de andere richting bedraagt 115 km per uur. Dat is dus net zoiets als als voetganger stilstaan op een autosnelweg net achter de lijn van de pechstrook. Onverantwoord gevaarlijk.
  5. dubbel zoveel autoverkeer = dubbel zoveel fijn stof en uitlaatgassen slikken voor fietsers en voetgangers en inwoners
  6. een tweerichtingsfietspad is aan elk kruispunt onveiliger hebben recente studies net bewezen
Laten we hopen dat het gezonde verstand zegeviert. Meer commentaar lees je hier en hier.

7 opmerkingen:

  1. Waarom krijgen automobilistenverenigingen zoveel ruimte in de pers om deze onzin de wereld in te sturen ? Is het omdat autofabrikanten via advertenties inkomsten genereren voor onze pers ?
    Zou de fietsersbond met een tegenvoorstel ook zoveel aandacht krijgen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hun idee is goed, meer rijstroken, maar dan wel meer rijstroken voor fietsers. Als we nu eens twee grote fietspaden in't midden leggen, en een paar piepkleine strookjes voor auto's aan de buitenkant? Misschien tijd om een persbericht de wereld in te sturen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Neen, dit is er zo ver over dat ik er van uitga dat dit een wansmakelijke grap is om touring in een slecht daglicht te stellen en dat zelf touring zich van deze gekheid distantieert.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmmh, en als we de rijbaan nu ook eens dimensioneren op de afmetingen van de kleinste wagen. Dan volstaan drie rijstroken van 2m. De files blijken dan korter te zijn, ah ja want die auto is ook veel korter! Plots blijkt er ook plaats te zijn om langs elke kant van de steenweg een tweerichting fietspad van 3m25 te leggen. Waaw, pure luxe. Itinera, eat your fucking hart out!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Doet me denken aan de situatie op de N26 ter hoogte van de inzakkende keermuur, waarvan de herstellingsplannen binnenkort hun tweede verjaardag kunnen vieren. Fietsers moeten oversteken en aan de linkerkant van de Mechelsesteenweg op een te smal fietspad richting Leuven gedurende hun leven riskeren met brommertjes en fietsers kruisen en auto's die zogezegd 50 km per uur moeten rijden maar voorbijrazen aan hogere snelheden.
    Ik had een voorstel gedaan om het fietspad op de rijbaan af te bakenen aan de rechterkant , waar nu gewoon het middelste rijvak ook niet meer door "koning auto" gebruikt wordt. Helaas pindakaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond je voorstel ook plausibel en gemakkelijk te organiseren. Het blijft toch raar dat elk voorstel dat voor fietsers veilig en comfortabel lijkt, steeds van de tafel wordt geveegd door de zogenaamde 'verkeersdeskundigen'.
    Zo had ik na veel zagen van AWV de belofte gekregen dat ze dat fietspad tot aan de Leuvense Ring eens grondig kwamen borstelen, en krak, de keermuur storte in. Dat heeft ze een borstelbeurt uitgespaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. :-) Als hij nu eens echt instortte, hee. Trouwens ze zouden ( voorwaardelijke wijs) beginnen herstellen op 24.10.11. Ik ben benieuwd. En nu wordt ik wel echt gedwongen om over te steken, wat ik tot hiertoe vertikt heb, oh, burgerlijke ongehoorzaamheid.

    BeantwoordenVerwijderen