Onbekende straat, Brussel |
Moesten ze de straat op onderstaande foto terug aanleggen, dan zouden ze de asfaltstrook op minstens 50-60cm van de geparkeerde wagens voorzien. En ze overwegen ook om de strook tussen tramspoor en geparkeerde wagens terug in kassei aan te leggen, kwestie van de fietsers door middel van comfort te verlokken van de voor hen veiligste plek op de rijbaan. En neen, dat is niet helemaal rechts tegen de borduur geprangd, integendeel.
Montoyerstraat, Brussel. |
Meer info op fietsbult.
In Leuven vindt men het, met de heraanleg van het Sint-Maartensdal, nog steeds nodig om oncomfortabele fietssuggestiestroken aan te leggen vlak tegen de geparkeerde wagens. Oncomfortabel omdat hier voor oneffen beton wordt gekozen, meer oneffen uitgevoerd als het asfalt van de middenloper dat voor de auto's lijkt te zijn voorbehouden, zoals we dat reeds kunnen ondervinden in de Rijschoolstraat. Onveilig omdat hierdoor de fietsers naar de zijkant tegen de geparkeerde wagens worden gesuggereerd, in plaats dat ze zelf een veilige afstand kunnen bewaren. Ongeduldig toeterende en voorbijstekende chauffeurs zullen hiertoe al dan niet zachte dwang uitoefenen.
Rijschoolstraat, Leuven |
Raar toch hoe men in Brussel, waar het aantal fietsverplaatsingen maar 5% bedraagt in het woon/werkverkeer, fietsvriendelijker maatregelen durft te treffen dan in Gent en Leuven. Oude ingeroesterde gewoontes blijkbaar, die duurzame mobiliteit verstikken en vooral de leefbaarheid van een stad fnuiken.
foto 2 = Montoyerstraat (vermoed ik, die heeft ook zo'n comfortstrook)
BeantwoordenVerwijderenEen voorbeeld in Gent vind je op de Geldmunt (http://i55.tinypic.com/2vu0bpe.jpg).
Tussen tramsporen fietsen is veel beter dan rechts ervan, ter hoogte van haltes wordt de breedte rechts plots veel kleiner, zeker in combinatie met kasseien en nattigheid: een gevaar voor de fietser.